Blogbericht

Visuele identiteit van de politie

21 augustus 2012 - Lida van Doorn
Onderwerp(en): Kleding | Uitstraling

De discussie rond het politie-uniform geeft duidelijk aan hoe belangrijk de ‘taal’ van een uniform is. De boodschap die een uniform afgeeft, is van grote invloed op de persoonlijke effectiviteit van de drager; het beïnvloedt interactie, zelfvertrouwen en zelfverzekerdheid. Een uniform dient in alle opzichten functioneel en doelmatig te zijn, zowel in uitstraling als voor het letterlijke gebruiksdoel.

Het Nederlandse politie-uniform

Schreef ik in mijn nieuwsbrief van mei 2010 al dat het in 2005 geïntroduceerde politie-uniform voor agenten met operationele taken niet voldoet, ook uit een enquête van de politievakbond ACP van begin dit jaar blijkt weer dat veel agenten ontevreden zijn over hun uniform; het zit niet lekker, wordt snel vies en heeft een suf imago.

Onze overheid wenste indertijd een politie met een toegankelijke visuele identiteit. Zo was er gekozen voor een pantalon, die eerder formeel en vooral niet stoer moest ogen. Na de invoering klaagden veel agenten over het te strakke, van weinig zakken voorziene model. Dat de pasvorm met name voor vrouwen niet voldoet, is op afstand al te zien. Het leren jack verdween, terwijl dit juist aan veel agenten een zeker en vooral veilig gevoel gaf.

Politie is suf uniform bue
Artikel AD


De voorkeur van veel agenten gaat uit naar een stoer uniform zoals dat van Portugal of van Zweden. Volgens Martijn Pilon, woordvoerder van ACP, dwingt de uitstraling van dit uniform als het moet respect af en blijft men toch heel benaderbaar.

Uniformiteit en corporate identity

Voor een organisatie of bedrijf is de visuele identiteit een van de factoren die de corporate identity bepaalt. Uniforme kleding of kledingaspecten zijn een essentieel onderdeel van de eigen stijl en van grote invloed op de communicatie. Ze dienen in positieve zin bij te dragen aan beeldvorming en persoonlijke effectiviteit.

Elke situatie stelt haar eigen eisen aan kleding en accessoires, niet alleen wat betreft sfeeruitstraling en boodschap maar ook wat betreft doelmatigheid. Kiest u als bedrijf of organisatie voor uniformiteit in kleding, stel dan de vormgevingsaspecten die de persoonlijke effectiviteit van uw medewerkers versterken, centraal.

Advies over uniforme kleding

Adviseren en ontwerpen binnen bepaalde kaders is voor mij een vanzelfsprekend gegeven. Wilt u herkenbaarheid of eenheid uitstralen, ofwel een bepaalde boodschap met kleding uitdragen? Verzekert zijn van een ‘wij-uitstraling’ die zowel het corporate als het individuele belang dient en een overtuigend beeld oplevert? Neem contact op, ik help u graag.

In mijn boek Overtuigen door uitstraling leest u meer over uniformiteit, vormgeving en functionaliteit.

x
Ontvang de nieuwsbrief

    Vul uw emailadres in en ontvang
    4x per jaar:

  • Het laatste nieuws
  • Tips en tricks voor uw charisma